בולטימורית בערבון מוגבל

יונית צוק

על יונית צוק

מאשה שעובדת במשרה מלאה, הפכתי ברילוקישן לאמא שלא עובדת. מהרגע שפגשתי את הבעל ידעתי שנטוס מתישהו לאמריקה בגין תת התמחות ועדיין, לעולם אי אפשר להיות באמת מוכנים לאותו רגע שבו נוחתים במדינה זרה. החלטה לא פשוטה, אבל הכי נכונה שעשינו. הוא כבר רוצה לחזור לארץ, אני עוד לא. הרילוקיישן הוא תקופה של רכבת הרים. ועדיין, עם כל העליות והמורדות, אנשים אוהבים רכבת הרים, לא?

איך לתכנן תקציב חודשי של רילוקיישן?

בתכנונים, אנחנו מעולים, בפועל, אנחנו קצת חורגים פה וקצת חורגים שם. אבל לפחות אנחנו מודעים לנושא. לפני שיצאנו לרילוקיישן, במסגרת תת ההתמחות של בעלי ברפואה, הבנו שאנחנו צריכים להיות עם יד על הדופק מבחינה כלכלית.

(הפוסט הזה הוא יותר אינפורמטיבי, מתוך הנסיון שלנו ברילוקיישן. אודות  הנפש, איך זה להיות ברילוקיישן, אפשר לקרא בבלוג האם שלי, אמאעובדת בסלונה)

התקציב שעמו יצאנו, הוא מאוד זעיר, ולכן, גם ההתיחסות שלנו לרילוקיישן, היא בהתאם. קרי – הטיולים יהיו קרובים (במילא אמריקה כל כך גדולה, אין מה למהר "לכבוש" אותה), והקניות תהיינה רק אם באמת צריך. (במילא אנחנו אמורים לחזור עם אותן ארבע מזוודות שהגענו עימם, מה שמקל על הענין).

אנחנו לא קיבלנו מלגה, ואת הרילוקיישן אנחנו מממנים מהכיס שלנו.
אז למה לעשות את זה? למה זה טוב?  כי זה חלק מהמקצוע של הרופאים, וכדי להיות מומחה במשהו, צריך להשקיע. אומרים שההשקעה תחזיר פירות בהמשך. (מישהו בקהל זקוק לאורטופד?)

 DSC_1358

אז איך יוצרים תקציב חודשי?

מבררים קודם כל מה יש – גם מבחינת חובות וגם מבחינת חסכונות.
חסכונות: קרנות למיניהן, חסכונות בבנק, פיצויים, שכר דירה (במידה ומשכירים דירה שנשארת בארץ), הכנסות ממכירת חפצים בגין הרילו', הכנסות ממכירת רכבים בגין הרילו'.
הוצאות צפויות: ביטוח דירה, ביטוח בריאות, ביטוח רכב, ביטוח חיים, משכנתא, ביטוח טיולים,  ביטוח לאומי, תשלומים בכרטיסי אשראי.
איך ביררנו על ההוצאות ועל ההכנסות? תשלומים בכרטיסי האשראי – זה פשוט, ביררנו באינטרנט, ועל הקרנות נעזרנו ברו"ח או פקיד התשלומים במקום העבודה, או משאבי אנוש במקום העבודה. הלכנו עם תלושי המשכורת (של שנינו), וביקשנו שיסבירו לנו יפה, מה מגיע לנו, מתי, ואיך מושכים את הכספים אם יש.
כותבים! הכל כותבים במחברת  ועל תלוש המשכורת. כי אם לא כותבים, זה מקום לבעיות. אמיתיות.
מבררים גם מה חייבים לשלם באופן שוטף כשנמצאים בחו"ל (כמו ביטוח דירה לדוגמא, אם יש משכנתא), ומה אפשר להוריד מהתשלומים (כמו ביטוח רכב, במידה ומוכרים את הרכב).

 DSC_2010

בירור הוצאות בחו"ל

אבל כמה יעלה שכר דירה באמריקה? וכמה חינוך? וכמה עולה סל קניות ממוצע למשפחה?
אלפי שאלות שקשורות לכסף ולהוצאות, כאב ראש אחד גדול, ומלחיץ. במיוחד כשאין יותר מדי מאיפה להוציא.
התחלתי לחקור באינטרנט, ולמצא אנשים שגרים בבולטימור, במקום שאליו הינו צפוים לנסוע.

את מי אפשר לשאול? איך מוצאים אנשים באינטרנט, שגרים באותו אזור?
היום זה די קל. פרסמתי הודעה בפיסבוק שלי, שאני צפויה להגיע לאזור בולטימור (ליד ושינגטון) ומי שמכיר מישהו שמכיר מישהו שמכיר מישהו שגר שם, אשמח אם יוכל ליצור איתי קשר, כדי להבין איך אני מכינה עצמי כלכלית לענין. כמו כן, שלחתי אותה הודעה בפורום עוברים לאמריקה בתפוז, ובקבוצה של נשים ברילוקיישן בפיסבוק.
היום קימות קבוצות רבות באינטרנט ובפורומים, פשוט תחפשו על פי מיקום הנסיעה ויעד הנסיעה (יש קבוצה של פוסטדוקטורנטים בארה"ב, של רופאים באוסטרליה, של ישראלים בארה"ב ועוד עוד).

באמצעות החיפוש, מצאתי שלושה זוגות, שאיתם התכתבתי מראש, הצגתי את עצמי יפה, וסיפרתי על עצמי כמה שיותר פרטים, על מנת שיוכלו להתאים את הפרופיל שלי להוצאות. (מה גם, שאלו הם החברים שלנו היום, תמיד כיף להגיע למקום זר, ולקבל קבלת פנים חמה ואוהדת מראש).
אחרי שקיבלתי את הנתונים, פרשתי אותם על טבלת אקסל.
(הנתונים שהתקבלו נכונים לשנת 2013 ,אזור בולטימור ארה"ב, הוצאות לחודש)

שכר דירה וביטוח 1120
חשמל 100
גז 100
סלולר 80
אינטרנט 100
חינוך 1000
אוכל 1000
דלק 100
חניה 100

במקרה, אנחנו מצאנו גנים  טובים וזולים יחסית, אבל החינוך שצפינו היה יותר יקר, ואף כפול.

DSC_2051

אחרי שהבנו מה תהיינה ההוצאות הקבועות שלנו (שכר דירה, ביטוח, סלולר, אינטרנט, חינוך, רכב- כל מה שבעצם יורד בראשון לכל חודש) סכמנו את ההוצאות וכפלנו במספר החודשים שאליהם אנחנו מיועדים להגיע.  (במקרה הזה – 3700 כפול 12 חודשים). הוספנו 15% לסכום הכולל, כי תמיד כדאי לקחת בחשבון הוצאות לא צפויות, ולכן יצא לנו קרוב ל 4200 דולר כפול 12 חודשים. סה"כ הוצאות צפויות של מחיה (ללא פינוקים, קניות וכו') = 50,400 דולר לשנה.

הוצאות אקסטרא – כי גם צריך לחיות קצת

הסכום הזה הוא לא הסכום הסופי של ההוצאות, לא תרצו לצאת למסעדה? תוסיפו 500 דולר לחודש. לא תרצו לצאת לקניות? תוסיפו עוד 500 דולר לחודש. לא תרצו לפנק את עצמכם בטיול בסופ"ש? תוסיפו עוד 500 דולר לחודש. סה"כ – הוצאות מחיה + אקסטרא = 5200 דולר לחודש. = 62400 דולר לשנה.
החודש הראשון הוא היקר ביותר, כי אז קונים רהיטים, ואוכל, וממלאים את הבית בכל טוב. (במיוחד כשמגיעים ללא מכולה). אז תוסיפו לחישוב עוד סכום של חודש שלם, רק בשל החודש הראשון (אני לא מגזימה, החודש הראשון יקר ולא משקף את הוצאות יתר החודשים).

הוצאות בישראל –

עכשיו מגיע החלק המתסכל. הכל טוב ויפה, ההוצאות באמריקה חושבו, אבל שכחנו את הוצאות בישראל, שתמיד יהיו.
מה עושים? לקחנו את כל החישובים שעשינו קודם לכן, (זוכרים, אלו שכתבנו במחברת קודם?), וחישבנו כמה הוצאות צפויות להיות בארץ (כמו ביטוחים, משכנתא, תשלומים וכו').
נגיד, והסכום יצא 4000 ש"ח לחודש. ממירים לדולרים, ומכפילים במספר החודשים של השהות. עוד 13000 דולרים הוצאות. (לא לשכח כמובן, אם יורדת הוצאה בחודש מסוים, יש להוריד אותה מהחשבון, לדוגמא – פריסת תשלומים,מכרנו את הרכב אחרי שהגענו לארה"ב, ולכן בחודשיים הראושנים עוד שילמנו ביטוח על הרכב, אבל לאחר מכן ההוצאה הזאת נעלמה, ולכן יצאה מהחישוב).

עד כאן הגענו להוצאות צפויות ב12 חודשים של 75400 דולרים, קרי, קרוב ל6300 דולרים הוצאות כל חודש.

 DSC_2050

עכשיו לחלק המהנה – הכנסות.

מחשבים את כל ההכנסות שצפויות להגיע לחשבון הבנק: מלגה, משכורת, שכר דירה. (לא נוגעים כרגע בסכומים הגדולים כמו פיצוים וקרנות)
לדוגמא: כל חודש נכנסת מלגב על סך  4000 ש"ח ה. נהדר. נכון שזה כיף? מחשבים את מספר החודשים שבהם מקבלים את ההכנסות ומורידים מההוצאות.
4000 שקלים – ממירים לדולרים (הכל ממירים) ומכפילים ב12 חודשים = 13000 דולרים בפלוס.
נותרנו אם כך עם הוצאות צפויות של 6300 דולר כל חודש.

מה עושים עם הקרנות?
בודקים מהו סכום הכסף, מחלקים למספר החודשים ומבררים אם זה מכסה את ההוצאות.
אם זה מכסה – סעו לשלום, אם לא, צריך למצא פתרונות יצירתיים, לכסות את המינוס.
אם הקרנות מכסות ונשאר לכם עוד – אל תבזבזו ברילוקיישן, אל תשכחו שיש לכם גם לחזור לארץ. שימו כסף בצד, הרי תצטרכו לקנות רכב שוב, אולי תכולת דירה, חדר ילדים.

DSC_2041

מעקב חודשי – אין ברירה!

כל חודש, באמצעות טבלת אקסל אנחנו עוקבים  אחר ההוצאות שלנו. זה ממש מתסכל, אבל  מצד שני, אם לא נעשה את זה, אנחנו נכנס לבעית תקציב. גם על החזרה צריך לחשוב.
ולכן, כל יום, אנחנו ממלאים את טבלת ההוצאות שלנו. בשבועיים הראשונים אנחנו לא מבזבזים, ולאחר שבועיים אנחנו מסתכלים, האם עמדנו בתקציב, האם חרגנו, ואולי אפילו הוצאנו פחות מהצפוי? אם הוצאנו פחות מהצפוי, זה הזמן לפנק את עצמנו (במידה ,כן, לא להתפרע) בגלל שחישבנו מלכחילה את ה"אקסטרות".

 DSC_2107

אז, הנה, זה מה שעושים במסגרת האקסטרות, יוצאים לעיר ונהנים מהשמש, שרק עכשיו החליטה, סוף סוף לצאת.

בפוסט הבא, אפרט איך מתנהלים עם תקציב מוגבל.

3892_470272663035516_1270855967_n

שימו לב, כל הפרטים שנכתבו פה, למעט הטבלה למעלה, היא מספרים פיקטיבים שנועדו לשם המחשה.


תגיות:, , , , , ,



11 תגובות ל - “איך לתכנן תקציב חודשי של רילוקיישן?”

  1. שירלי אביבי
    שירלי #

    יונית אין עלייך.
    אפילו אני, בלי חמש יחידות במתמטיקה, הצלחתי להבין…
    תודה תודה תודהההההה!!!
    (ובגלל שאנחנו מגיעים לאזור קרוב אליכם, למרילנד, אז הפירוט מאוד עוזר)

    9 באפריל 2013 ב - 19:49 הגב
    • יונית צוק
      יונית צוק #

      בכיף! בהצלחה

      16 באפריל 2013 ב - 3:22 הגב
  2. שי גיל

    תרשו לי להמליץ על אפליקציה נהדרת למכשירי האנדרואיד למיניהם:
    https://eebacanhelp.com
    הכל מתכנון תקציב חודשי, מעקב אחר חשבונות הבנקים ואחרי כרטיסי האשראי, שבמקומות כמו ארה"ב שם צוברים את החובות הגדולים.
    אפשר להתקין על כל המכשירים של בני המשפחה, והכל מסונכרן כל הזמן, ויש גם גישה דרך האינטרנט לקבלת דוחות שונים.
    אפשר לראות בזמן אמיתי מה מצב כל סעיף בתקציב לאורך החודש וזה מאוד עוזר לאלו שטובים בתכנון ופחות בעמידה בתכנון ;).
    האפליקציה לא חינמית, אבל שווה כל שקל/דולר/ין/בהט/יורו/רופי/קרונה/זלוטי…

    9 באפריל 2013 ב - 20:33 הגב
    • יונית צוק
      יונית צוק #

      יופי. נהדר!! תודה

      9 באפריל 2013 ב - 20:54 הגב
  3. גבריאלה #

    יונית שלום,
    ראשית, תודה על השיתוף.
    שנית, אני מודה שנשגב מבינתי כיצד ניתן לחיות לפי החישוב שלך ולחיות ללא מינוס.

    לכמה זמן אתם נוסעים? כמה שנים?
    אם ההוצאה החודשית הממוצעת שלכם הנה כ 6,300 דולר לחודש ( משמע כ 25,000 ₪ כל חודש..)
    הרי ההכנסות חייבות להיות לפחות כ 30,000 ₪ כדי לחיות וגם זאת על הצד הנמוך.
    האם את עובדת? האם יש הכנסות כלשהן משכירות של דירה?
    לא ברור איך משפחה עם 2 ילדים יכולה לעמוד בכך לאורך זמן מב-ל-י "לאכול " את כספי הפיצויים והקרנות ולמעשה להישאר בעתיד ללא שום בטחונות
    אשמח להסבר .

    15 באפריל 2013 ב - 23:24 הגב
    • יונית צוק
      יונית צוק #

      הי גבריאלה. תודה שקראת והגבת על הפוסט.
      אנחנו הגענו לפה לשנה.
      ידענו מראש שאנחנו יוצאים לדבר כזה, ועל כן בשנים האחרונות אספנו שקל לשקל וחסכנו לרגע הזה.
      ניסינו לקבל מימון חלקי מגופים שקשורים לרפואה – אבל יוק.
      לקחנו את הנושא הכלכלי בחשבון כשיצאנו לפלושיפ. מקווים שזה ישתלם בעתיד.

      16 באפריל 2013 ב - 3:20 הגב
  4. אלון #

    תודה על השיתוף והפירוט. אנחנו בארה"ב כמעט שנה. מזדהה מאוד עםן החישובים הכלכליים כי אנחנו במצב דומה – רק בלי ההכנסה משכ"ד בארץ (מי יכל / יכול לקנותצ דירה בארץ), ועם עוד ילד.

    כמה דברים לא מסתדרים לי ונראה שקצת פירוט יעזור למי שמתכנן:

    שכ"ד של 1100 דולר – זה מאוד נמוך – השאלה מה את מקבלת בתמורה – נשמע כמו מקסימום 2BR על איזור ה- 1000 sqf?

    חינוך לשני ילדים ב- 1000 – זה ממש מציאה – האם הולכים ליום שלם, חצי??

    דלק – רק 100? אולי אפשרי בעצם….

    מה עם ביטוח בריאות – אמנם אני מניח שבעלך מקבל תכנית טובה מהבית חולים, אבל עדיין זה עולה כסף (עלות חודשית), והשתתפויות בביקורי רופא, תרופות…

    מה עם ביטוח רכב?

    מצד שני – אינטרנט ב- 100 לחודש – מה יש לכם קו T2 בבית?

    תודה ובהצלחה

    2 במאי 2013 ב - 0:27 הגב
    • יונית צוק
      יונית צוק #

      הי אלון. שכר הדירה הוא של דירה קטנה בת 2 חדרי שינה + סלון. מעלים בשנה השניה את שכר הדירה ב5% אבל לא נהיה פה.
      חינוך לשני ילדים – בהחלט, יחסית למה שאני שומעת זה יצא מאוד נמוך. הבנות בבית ספר יהודי מונטסורי. עשו לנו הנחה כי הסברתי למנהלת על המצב שלנו. כמו כן, בממוצע אני מבינה שגני ילדים עולים בסביבות ה1000-16000 דולר לילד. צריך פשוט לחפש.
      דלק – אנחנו לא נוסעים יותר מדי. בית הספר מאוד קרוב לבית, אני לא מסתובבת יותר מדי (היה פה חורף, אולי זה ישתנה בקיץ)
      ביטוח בריאות – אנחנו מבוטחים בארץ,
      ביטוח רכב עולה לנו בסביבות ה130$ לחודש.
      אינטרנט + טלויזיה + קו טלפון = 100 דולר. היתימותרת על הטלויזיה ועל הטלפון כי יש לנו סלולרים – לבעלי עולה 50 דולר כי יש לו סמארטפון ואני בחבילה של 30 דולר.

      הבנתי, אגב שלגור בבוסטון עולה הרבה הרבה יותר כסף. בגלל זה חשוב להכיר כמה שיותר אנשים מהסביבה שאליה מתכננים לצאת, כדי להבין את הפרמטר הכלכלי.

      13 במאי 2013 ב - 20:44 הגב
      • אלון #

        היי יונית, תודה על התשובה.

        אנחנו לא בבוסטון, אלא במקום זול יותר, וחוץ מהדירה שאנחנו משלמים הרבה יותר, אבל יש לנו בית פרטי עם חצר, 4 חדרי שינה, חניה והכל.

        לגבי הביטוח בריאות – מה שאת אומרת מבוטחים בארץ? הילד/ה עם חום, סטרפטוקוק? אוזניים, שבר יד? צילום ריאות? פצעים בעור – you name it – בלי ביטוח מקומי זה מלאאאאא כסף, ואני לא משער שתסעו לארץ לשים גבס או לצילום.

        15 במאי 2013 ב - 21:16 הגב

הפניות

  1. הדברים שלא מספרים על רילו | תכף נשוב - 23 במאי 2013

    […] 2. החודש הראשון חורג מגבולות טבלת התקציב – הכל יש לקנות פה, אז למה להביא מכולה? כי יש לכם את הדברים כבר בבית. ואם החברה משלמת אדרבא, מקסימום תמכרו ביארד סייל או תעיפו קיבינימאט ותתחדשו. אין כמו הרהיטים של הבית, כדי להרגיש בבית. אנחנו הגענו בלי ריהוט ובלי מכולה. 4 מזוודות, 2 עגלות, כסא בטיחות לילדה וסלקל לתינוקת. זהו. ביקרנו את סניף איקאה הקרוב לבית ביום השני לנחיתנו, וביום השלישי כבר נכנסנו ל"בית" החדש. לרהט חצי בית (חצי בית קנינו יד שתיים מראש) זה יקר. מאוד. לא. אמריקה לא זולה, כשאין כסף. […]

  2. אמאעובדת | הבלוג הזה שינה לי את החיים - 6 באוקטובר 2013

    […] כותבת על החוויות שלנו מהרילוקיישן באמריקה, אני נותנת מידע שרלווטי לאנשי רילוקיישן. (יצרתי כמה חברי אמת בזכות […]

השאירו תגובה

אהבתם? עשו לנו לייק!