operation: relocation

לירון גליק

על לירון גליק

חולמת בהקיץ סדרתית, מכורה למילים, צבעים וצלילים. עוברת למינכן להצטרף לבן זוג שכבר התחיל את המסע שלו שם. מתכוננת לחוויה של חיי ושורדת כדי לספר על זה.

רילוקיישן: המדריך למתחילים

הימים נהיו ספורים עד הטיסה למינכן ומלאים בטירוף של בירוקרטיה ומעברים.
לאחרונה, הרבה שואלים אותי מה כדאי לעשות לקראת הרילוקיישן ומתי צריך לעשות כל דבר.

כשחיפשתי על זה בעצמי הרבה מהמידע היה מבלבל ולפעמים אפילו סותר, ככה שלא הייתה לי ברירה ועשיתי את מה שאני תמיד עושה במקרה של אי ודאותקובץ אקסל.
אקסל הוא חבר, בעיקר כשהוא הופך סימני שאלה לנתונים עם תאריך ביצוע, ממורקרים בורוד.
מאז קובץ האקסל שלי עבר כבר מספר שיפורים ואחרי שהוא נדד לאנשים אחרים שעוברים לכל מיני מקומות, אקזוטיים יותר ופחות, החלטתי לשתף אתכם בדברים העיקריים.

יפוי כח

יפוי כח בנקאי

רצוי מאוד לתת יפוי כח לחשבון הבנק למישהו שנשאר בארץ, למשל אחד ההורים או מישהו אחר שאתם סומכים עליו וזמין עבורכם.  ישנו יפוי כח לקבלת מידע בלבד ויש כזה המתיר גם ביצוע פעולותבאותו מעמד, בררו האם ניתן להוזיל את עלויות אחזקת החשבון שלכם עקב המעבר לחו״ל – הרבה בנקים יצמצמו את דמי הטיפול בחשבון לעלויות מינימליות.

איך עושים? ניגשים לסניף הבנק עם מיופה הכח ותעודות זהות של שניכם, שם תידרשו לחתום על מסמכים.
מתי עושים? מדובר בתהליך זריז שניתן לעשות גם ימים ספורים לפני המעבר.
למה לי? למרות שאנחנו בעידן שניתן לתקשר עם הבנקאי במייל ובפלאפון, עדיין כדאי שיהיה מישהו בארץ שיוכל לבצע פעולות בחשבון לפי בקשתכם, על כל מקרה שלא יקרה ולביצוע תשלומים שונים בארץ.

יפוי כח נוטריוני

ישנם גם כאלו שבחרו ללכת לחתום על מסמכים נוטריונים המאפשרים למיופה הכח שלהם לייצג אותם משפטית בארץ בכל מקרה, ולא רק בבנק. זהו צעד שכדאי לשקול כתלות בזמינות שלכם ומרחק מדינת המעבר שלכם מהארץ, במקרה שלנו אנחנו במרחק 4 שעות טיסה, והעדפנו שלא לתת יפוי כח נוטריוני.

איך עושים? אצל עורך דין-נוטריון.
מתי עושים? בסמוך למעבר.
למה לי? מומלץ לשקול יפוי כח נוטריוני במידה ואתם עוברים למדינה רחוקה ולא מתכוונים לבקר לעיתים תכופות, או מעוניינים לחסוך בהוצאות טיסה בגלל סוגיות בירוקרטיות שעלולות להתעורר בארץ בזמן היעדרכם. 

ביטוח לאומי

במידה ואתם עוברים למדינת אמנה, כלומר מדינה שלה הסכמים עם ישראל, לא תצטרכו לשלם מס בריאות בישראל בהנחה ואתם משלמים כזה במדינה אליה אתם עוברים, אלא רק את החלק היחסי של ביטוח לאומי על מנת לשמור על רצף זכויות בביטוח לאומיזו בחירה אישית שלכם אם למהר לנתק תושבות, אני ממליצה להמתין לפחות שנתיים, כי אי אפשר לדעת מה יקרה ואילו אילוצים יובילו אתכם לחזור מוקדם מן המתוכנן.
ביטוח לאומי יאפשר לכם להמשיך לשלם ולחיות במדינה אחרת עד 5 שנים. לאחר 5 שנים, הם בעצמם מנתקים לכם תושבות.

איך עושים? ממלאים טופס דין וחשבון שנתי באתר ביטוח לאומי, או ניגשים פיזית לאחד ממשרדי קבלת הקהל שלהם.
מתי עושים? סמוך למעבר, וניתן אף לעדכן בדיעבד.
למה לי? אי תשלום לביטוח לאומי יוביל לפגיעה ברצף זכויות, שבתורה תפגע בזכויות הסוציאליות שלכם, בינן גם הזכות לקופת חולים. במידה ותחזרו לארץ, תהיה לכם תקופת הקפאה שעומדת על כחצי שנה במהלכה תצטרכו להשתמש בשירותי רפואה פרטיים או לשלם תשלום חד פעמי די גבוה כדי לדלג עליה. כמו כן, כל הקצבות שתלויות ותק יושפעו מניתוק התושבות.

קופת חולים

במידה ובחרתם לנתק תושבות, אינכם זכאים לקופת חולים בארץ ולכן עליכם לעדכן את קופת החולים ולהפסיק את התשלומים השוטפים.
אם החלטתם לא לנתק תושבות אין צורך לעדכן את קופת החולים. אתם זכאים לשירותי הקופה בהתאם לסוג החבר שלכם, כל עוד אתם ממשיכים לשלםבמידה ואתם זקוקים לפנקס חיסונים באנגלית או מעוניינים להפסיק הרחבות בחברות שלכם (כל עוד אתם תושבים אתם מחויבים ברישום הבסיסי לקופת החולים), עליכם לבקש זאת במשרדי הקופה.
במידה והשהות שלכם מתארכת מעבר 5 שנים, שימו לב כי תנותק לכם תושבות ולא תמיד תשלומי הקופה יפסקו אוטומטית, אז כדאי לשים לב וליצור איתם קשר בעת ניתוק התושבות.

איך עושים? שיחה טלפונית או ביקור בסניף.
מתי עושים? בסמוך למעבר.
למה לי? רק אם יש לכם צורך בפנקס חיסונים מתורגם או הפסקת הרחבות בכיסוי.

ofra beuroc faceפנסיה וקופות גמל

רצוי לרכז את כל המידע על מצב הקופות שלכם, ולהחליט האם להותיר אותן קפואות (ולאבד רצף זכויות), או להמשיך רצף זכויות על ידי ריסק או הפקדות עצמאיות. אופציה נוספת היא פידיון הכספים.
תקופת הריסק תלויה בקופה האישית שלכם וגם היא מוגבלת בזמן.לרב, לאחר שנתיים רצופות לא ניתן להמשיך ריסק והדרך היחידה לא לאבד רצף תהיה הפקדות עצמאיות.
אין תשובה אחת נכונה לכולם לגבי מה מומלץ לעשות, ויש הבוחרים לפנות ליעוץ פנסיוני בקבלת ההחלטה.

איך עושים? פונים לקופת הפנסיה ומבקשים מסמכים תואמים להחלטה שלכם (חתימה על ריסק או חתימה על פדיון). בדרך כלל, תצטרכו גם להגיש טופס 161 מעסיק ועובד, אותם ניתן להוריד מהאתר של מס הכנסה. נציג החברה בה מנוהלת קרן הפנסיה שלכם ידע להנחות אתכם אילו טפסים עליכם להגיש לו.
מתי עושים? בעת הפסקת העבודה בארץ.
למה לי? כדי לשמור על הפנסיה שלכם, יום אחד תזדקקו לה.

מנויים ותשלומים

מומלץ לעבור בפירוט החשבון שלכם על כל המנויים והתשלומים הקבועים שלכםכמו שירותי סלולר, מנוי לחדר כושר, מועדוני לקוחות בתשלום, ביטוח לרכב או דירה וכן הלאהאם מדובר במנוי שאין לכם אפשרות לנצל מעבר לים, התקשרו להפסיקואם אתם רגילים שנסיונות לניתוק מובילים לשיחות שכנוע ארוכות ונסיון להשאיר אתכם חברים, תופתעו לגלות שהמשפט ״אני עוברת לגור בחו״ל״ עושה פלאים (חבל שלא ידעתי את זה קודם).

איך עושים? שיחת טלפון פשוטה, לעיתים גם אימייל יספיק.
מתי עושים? לרוב תדרשו לתת לנותן השירות התראה של חודש לפני על סיום המנוי.
למה לי? כי למה להמשיך לשלם על דברים שאתם לא יכולים לנצל?

שילוח מכולה

אם בחרתם לשלוח ציוד ו/או רהיטים באמצעות חברת שילוח – חשוב להדגיש כי התהליך שונה כשמדובר בשילוח אווירי או ימי. לרוב, שילוח אווירי הוא יקר יותר ובעל הגבלות רבות יותרבררו בשלב הצעת המחיר הגבלות מסוימות בשילוח, למשל עבור תכשיטים ותרופותדאגו מראש לארוז ולשים בצד דברים שלא ישלחו, על מנת לא לגלות שבטעות שלחתם משהו שאתם זקוקים לו בזמן שהמכולה שלכם עושה דרכה אליכם.

איך עושים? מתאמים עם חברת שילוח איסוף. תידרשו למלא מסמכים עבור מכס וביטוח המצהירים על הדברים שאתם שולחים וערכם. מעבר לזה, הם אורזים הכל ולא צריך לעשות כלום.
מתי עושים? בממוצע 8 שבועות לפני המעבר אמורים להספיק עבור שילוח ימי, אך בחברת השילוח ידעו להגיד לכם מתי מומלץ לתאם שילוח על מנת שהדברים יגיעו בזמן שאתם מעוניינים למדינת המעבר.
למה לי? הבחירה אם לשלוח את הציוד שלכם לחו״ל או לא תלויה במספר גורמים, והעיקרי בהם הוא השיקול הכלכלי – האם יש לכם זמן להתארגן מחדש על חפצים במדינת המעבר? האם השילוח הוא על חשבונכם, או הוצע לכם במסגרת חבילת רילוקיישן? האם יש ריהוט שכבר קיים בדירה ששכרתם ואין צורך להעבירו?
שילוח  אינו זול, אך החפצים האישיים עשויים להקל על תחושת הזרות ולגרום לכם להרגיש מהר בבית.

רשיון נהיגה

בחלק מהמדינות, הרשיון הישראלי מספיק לתקופה מסוימת. יש לברר לפי מדינת המעבר האם עליכם להנפיק רשיון נהיגה בינלאומי ולאיזו תקופה מותר לנהוג עם רישיון ישראלי או בינ״ל, אם בכלל.
ברוב המקרים, לאחר תקופה זו, תידרשו להוציא רישיון נהיגה מקומי על מנת להמשיך לנהוג.

איך עושים? רשיון נהיגה בינלאומי ניתן להוציא בארץ בסניפי ממסי או טלדור.
מתי עושים? מדובר בתהליך שלוקח מספר דקות, כך שניתן לעשות אותו גם ימים ספורים לפני המעבר.
למה לי? על מנת שתוכלו לנהוג עד שיהיה לכם רישיון מקומי, בין היתר.

מסמכים

את כל המסמכים החשובים רכזו בתיקיות, וסננו לפי מה ניתן להשאיר בארץ (אצל ההורים, למשל) ומה לקחת איתכם לחו״ל.
בין הדברים שאני השארתי בארץ ניתן למצוא תלושי משכורת, מסמכי פנסיה, פנקסי חיסונים, צילומי דרכון, כרטיסי חבר בקופת חולים ותעודת זהות.
השארתי הכל במקום נגיש, כך שבמידה ואזדקק להם במהלך ביקור בארץ, אמצא אותם בקלות.
בין הדברים שלקחתי איתי ניתן למצוא תארים אוניברסיטאיים, מסמכים של הכלבה, תעודת נישואין, רשיון נהיגה בינ״ל ודרכונים (גם דרכונים זרים).

איך עושים? לכל מסמך שאתם לוקחים אתכם, מומלץ ליצור עותק (פיזי או דיגיטלי) שישמר בארץ. בכל מקרה בו יש מסמך שאתם משאירים בארץ ותוהים אם תזדקקו לו במהלך שהותכם מעבר לים, מומלץ  ליצור עותק (פיזי או דיגיטלי) שתוכלו לקחת איתכם.
ברוב המקרים, מסמכים רשמיים להם תידרשו במהלך השהות יצטרכו תרגום רשמי מאומת, אך אינני ממליצה למהר לתרגם ולאמת מסמכים עוד בארץ, אלא אם כן אתם יודעים באופן ספציפי מה אתם צריכיםלמשל, עבור לימודים אוניברסטיאיים בחו״ל תצטרכו תארים קודמים מתורגמים ומאומתים, ולעיתים אף תעודת בגרות מתורגמת ומאומתת. במדינות מסוימות, תידרשו לפנקס החיסונים שלכם.
תהליך האימות שונה בין מדינה למדינה, בדרך כלל זו חותמת אפוסטיל, אך כדאי לברר עם מי שדורש מכם את המסמך באיזה אופן עליכם להגישו.
מתי עושים? מומלץ לדאוג לגיבוי כל הניירת עד חודש לפני המעבר.
למה לי? אמנם רובנו לא אוהבים בירוקרטיה, אבל כשבאים עם מסמכים מסודרים, בירוקרטיה יכולה להיות הרבה יותר נעימה.

כלב

בהעברת בעל חיים לחו״ל, חשוב להתייעץ עם הוטרינר בהליך המתאים למדינה הספציפית אליה אתם עוברים. במקרה שלנו מדובר בכלבה קטנה שעוברת למדינת איחוד אירופי ועולה לתא הנוסעים בטיסה.
התהליך הנדרש כשמדובר במדינות האיחוד האירופי הוא בדיקת נוגדנים לכלבת, אותה יש לבצע לא פחות מ-30 ימים לאחר חיסון הכלבת האחרוןלאחר תוצאות בדיקת הדם, יש להמתין לא פחות מ-3 חודשים. 10 ימים לפני הטיסה (מותר פחות, אסור יותר) יש להוציא הצהרת בריאות באנגלית אצל הוטרינר, ולגשת לבדיקה במכון הוטרינרי בבית דגן שם גם יחתמו על המסמכיםהכלב חייב להיות בעל שבב

יש להקפיד להזין בכרטיס הטיסה שאתם טסים עם כלב, מאחר וכל מטוס מוגבל בכמות בעלי החיים שהוא יכול להכיל (בין אם בבטן המטוס או בתא הנוסעים). ודאו עם חברת התעופה שהם יודעים שאתם מגיעים עם כלב ושהם יודעים היכן הוא יהיה (petc עבור כלב שעולה לתא הנוסעים, avih עבור כלב שנשלח לבטן המטוס). כמו כן, יש לשים לב למגבלות גודל שהינן ספציפיות לחברת התעופה, לגבי כלוב הטסה (לבטן המטוס) או תיק נשיאה (לתא הנוסעים).
יש עוד דברים חשובים בהרגלת הכלב לכלוב או לתיק, ודגשים להתנהלות בטיסהאבל על זה ארחיב כבר בפעם אחרת.

איך עושים? בדיקות אצל וטרינר עירוני ווטרינר מחוזי, תיאום הטסה עם חברת התעופה.
מתי עושים? ככל שתקדימו לידע את חברת התעופה על כך שאתם טסים עם בעל חיים, כך רב הסיכוי שיהיה מקום עבורו בטיסה.
למה לי? כי אתם רוצים את האהובים שלכם אתכם.

*כל הדברים האמורים נכתבו על סמך נסיוני האישי ואין לראות בהם יעוץ מקצועי או רשמי.

בהצלחה, ונתראה שוב כשאהיה כבר במינכן :)


תגיות:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,



עדיין אין תגובות

השאירו תגובה

אהבתם? עשו לנו לייק!